Recensioner

Problem med personalens attityd och engagemang?

 

En handbok i hur du får alla att bidra till goda resultat 

Engagera rätt

Man kan inte göra ett företag lönsamt genom att vrida på en enda ratt, annat än temporärt. I stället behöver man, enligt författaren, vrida på många små rattar, få ut några procent till ur personalens engagemang och effektivitet, några procent till ur höjda utpriser och så vidare. I boken får läsaren lära sig hur man lyckas med en av rattarna, att få ökad tillväxt genom engagerade medarbetare. Författaren har själv varit vd på ett nedläggningshotat företag och vände då förlust till vinst. Han delar med sig av sina lärdomar i form av tips, verktyg och idéer.

 

Guldkorn

”Företag är till för att tjäna pengar” …ett företag är en ekonomisk organisation vars syfte är att skapa ett resultat. Punkt slut.

  

Tre skäl att läsa boken:

1. Engagerad

2. Klarspråkig

3. Omfattande


Tidningen Chef 


Tidningen Chef väljer årets bästa ledarskapsböcker, "Problem med personalens attityd och engagemang?" är en av titlarna med följande motivering:



Varför ska jag läsa den?

Den här boken gav mig en kick av positiv energi. Den innehåller en mängd bra och konkreta exempel som är lätta att ta till sig.

 

Guldkorn

Bli inte offer för muffinssyndromet, myten om att du är en bra chef om du gullar med personalen. Ställ alltid först frågan om det du gör för dina medarbetare bidrar till lönsamheten. Väck tävlingsinstinkten! Ta lärdom av fabrikschefen som med en krita skrev upp på verkstadsgolvet hur många bilar morgonskiftet tillverkat. Det sporrade nästa skift att nå ännu bättre resultat.

 


Tidningen Chef 




Härligt på det vis du gör upp med anställdas ”skall ha men inte ge-mentalitet” i inledningen och den puttinuttiga ledarskapsparadigmen vi upplever just nu.



Leif Jansson

Egenföretagare



Empowerment på svenska



Liv & Ledarskap

SvD bokklubb



Jag gratulerar till en bra bok. Jag betraktar den som en psykologiskt avhandling av de problemområden som är så svåra att tala om för alla inblandade parter. Det saknas litteratur i ämnet på marknaden, eller också är dens om finns alltför svårtolkad för att synas.



Lage Wikstrand

Aukt. Redovisningskonsult, SRF



Det blev många punkter på checklistan på saker som borde göras eller funderas över och då har jag inte läst klart ännu. Du har med andra ord gett mig en massa extraarbeten men du är förlåten, troligtvis kommer jag att bli en något bättre chef.



Försäljningschef

Dagstidning



Jag läste din bok i somras och tyckte att den var väldigt nyttigt och användbar. Har ströläst i den under hela hösten och den har verkligen inspirerat mig.



Logistikchef

Bilindustrin

Så skapas hög lönsamhet

 

Lönsamhetesn fyra grunder


Utdrag artikel EkonomiInfo 


Recension av managementboken ”Så skapas hög lönsamhet” av Ingemar Fredriksson. Boken är unik, då den har ett helt nytt angreppssätt på hur dessa frågor skapas. Den urskiljer sig från den stora mängd managementböcker som präglas av en snårig terminologi, där läsaren fastnar i olika begrepp som är svåra att använda praktiskt. Den här boken är skriven för handlingsmänniskor, som önskar direkta svar på vad som ska göras, vad som gjorts fel och kan rättas till, med verkligheten som bakgrund. Boken som jag fått möjlighet att recensera kommer ut i vår och är skriven av Ingemar Fredriksson som utöver managementkonsult och författare till fler böcker också är andre vice ordförande Företagarna. Förlag är ProcentFörlaget. Det viktigaste är att han har praktisk erfarenhet från många ledande tjänster i näringslivet. Han beskriver direkt ur vardagen hur dessa tankar vuxit fram. Jag har läst mängder med managementböcker, men få är de som tilltalat mig i enkelheten att kunna använda råden, här har vi nu ett av de få undantagen.



Lage Wikstrand

Aukt. Redovisningskonsult, SRF


Finns underhållande ekonomiböcker?! 

Man förväntar sig inte att en ekonomibok ska kunna ge upphov till förtjusta leenden eller rena gapskratt – men här är den! Emellan målande exempel från verkligheten, komplicerade ekonomiska begrepp som författaren lyckas levandegöra med enklare ord samt ekonomiska modeller som alla kan förstå och använda i sina egna företag, små som stora, får man en inblick i hur roligt det kan vara med siffror. Visualiseringarna sitter som en smäck! Boken är svår att lägga ifrån sig; lättläst, stundtals lite filosofisk och så härligt befriande skriven utan pekpinnar. En bok att återvända till för att påminna sig själv om att ”tänka nytt”. Jag har rekommenderat boken till andra affärsbekanta och de är lika förtjusta och överväldigade som jag. Många skratt blev det, så viss finns det nu en underhållande bok om ekonomi!



Leila Wallén

Wallén Bokföring


 

Tack för modellen. 

En användbar bok som förklarar termer och har enkla tillämpliga modeller som är mycket användbara i vardagen Boken kommer att ligga framme på skrivbordet under lång tid.



Rolf Borrås

Entreprenör


 

Klockrent! 

En oerhört värdefull insikt förklarad på ett enkelt sätt. Den här boken kommer jag köpa till alla på företaget så att vi alla kan få gemensamma mål och förståelse för varför man ska kliva upp på morgonen och gå till jobbet.



Raymond Victorin

Försäljningschef


 

Medicin mot lågkonjunktur 

Just nu kämpar nästan alla företag, små som stora, med att klara sig igenom lågkonjunkturen. Allt för många stirrar sig blinda på personalneddragningar och utlandsflytt av produktionen innan man undersöker möjligheterna att öka lönsamheten här hemma. Här kan Ingemar Fredrikssons bok "Så skapas hög lönsamhet" verkligen komma till nytta, både i styrelserummet och "på golvet". Boken har både en unik struktur för lönsamhetsarbetet och innehåller en mängd konkreta tips. Ingemar delar frikostigt med sig av sina egna erfarenheter, både framgångar och motgångar. Språket är enkelt (ibland nästan för enkelt) och svåra saker förklaras på ett lättillgängligt sätt. Min bedömning är att det är få företag som INTE skulle kunna höja sin lönsamhet genom läsa och tillämpa denna bok. Köp den! Använd den! Gör ditt företag (ännu mer) lönsamt!



Per Florén

Näringslivschef

Kinesiska turister

- vad vill de ha?

 

Fakta, tips och lyckade exempel

"Boken är i princip en enorm checklista och ett fantastiskt underlag för de som skulle vilja satsa på den kinesiska marknaden."



Monika Fleming-Glogoza

Västsvenska Turistrådet




”Kinesiska turister - vad vill de ha?” är ett måste för alla som är engagerade i turistindustrin. Under det senaste decenniet ökade volymen utgående turism från Kina dramatiskt, vilket gör det till det största landet när det gäller hur mycket man lägger på utlandsresor, 2018 uppgick det till 130 miljarder US-dollar. För närvarande kan själva tanken att diskutera praktiska förslag för att öka turismen tyckas konstig, ett avlägset minne av försvunna omständigheter som rådde i vår värld fram till tidigt 2020. En närmare titt på den senaste utvecklingen i Kina visar dock att denna rika och grundlig publikation faktiskt är högst aktuell. Liksom flera andra stater i Ostasien har Kina visat anmärkningsvärd framgång i sin kamp mot Coronaviruset och klarar det mycket bättre än andra länder. Även i Wuhan, epicentrum för utbrottet, har livet kommit tillbaka på rätt spår. En glimt av Kina under oktober förra året avslöjar den starka kontrasten mellan situationen där och det som råder i Europa eller Amerika: medan de flesta invånare på denna planet har förankrats i sina hem var Kinas järnvägsstationer, flygplatser, vägar och turistmål fyllda med cirka 600 miljoner människor, cirka 40% av landets hela befolkning, som sprider sig, reser runt i landet mitt i en högtid och semestervecka som kombinerar Höstfestivalen med nationaldagen. I år kompletterades den stora massan av inhemska turister svärmar av utgående kinesiska turister som reser utomlands varje oktober, och bidrar enormt till återupplivandet av den lokala ekonomin. Mot bakgrund av Kinas framgång med att återhämta sig från krisen förväntas kinesiska turister vara bland de första som dyker upp igen på olika destinationer när pandemin är över. För många företag och turistföretag kommer det att vara en unik möjlighet att återuppstå från krisen i tiden efter Corona. För att lyckas med det, måste dessa företag och researrangörerna förbereda sig i god tid i förväg och göra nödvändiga justeringar som kan visa sig avgörande för deras framtida överlevnad. Denna bok tillgodoser exakt detta syfte. Må det vara regeringsorgan, offentliga institutioner, privata entreprenörer, operatörer av turistattraktioner, enskilda professionella, reseguider, akademiska institutioner, hotell- och flygbolag - det erbjuder läsarna en detaljerad genomgång av alla aspekter som rör kinesisk turism och syftar till att ta itu med flera populära missuppfattningar som ofta står som onödiga hinder för att förverkliga dess fulla potential. Boken presenterar viktiga sätt att utnyttja denna kontinuerliga ökning av volymen kinesiska besökare och föreslår viktiga sätt att "förstå dina kunders behov och erbjuda att uppfylla det behovet." Boken innehåller även ovärderlig information om vanor, intressen, seder, fritid och kulinariska preferenser samt bakgrundsinformation om kinesiska kultur och sedvänjor. Dessa är skickligt åtföljda av lysande exempel och ytterligare idéer baserade på författarnas personliga erfarenhet och djupa kunskap om ämnet. Ändå gör den här boken mer än att bara tillhandahålla information för dem som redan upplever ett stort inflöde av kinesiska kunder och besökare: I det 8: e kapitlet går författaren vidare för att diskutera i detalj "Hur kan vi få dem att besöka oss?", erbjuder innovativa insikter som faktiskt kan göra stor skillnad inte bara för specifika företag utan också till hela lokala turistnäringar som helhet. Denna bok är ett välkommet och efterlängtat bidrag till området som kan gynna yrkesverksamma och företagare i deras ansträngningar att tillgodose behoven och kraven från en ständigt växande våg av besökare från Kina.

 


Oded Abt

Tel Hai College


"Jag har nu läst igenom boken och jag måste säga att jag tycker ni har lyckats mycket bra. Det finns en solid faktabakgrund, många handfasta tips och texten är välskriven. Jag läser en hel del affärslitteratur och det är sällan jag känner att jag fått ut så mycket från läsningen som i det här fallet. Bra gjort!"



Kenneth Sandevi

Civilekonom

Make me not me

 

Produktberättelser som säljdrivare och identitetsbyggare